-
H. Kağan Keskin, Şenay Yapıcı
ÖZET: Bu araştırma, ilköğretimin 2. Kademesindeki başarılı ve başarısız öğrencilerin kişilik özelliklerinin aile
ve öğretmenleri tarafından ne kadar tanındığını ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda;
Afyon merkezindeki bütün ilköğretim okullarında görevli öğretmenler ile öğrenimini sürdüren öğrencilerin
velilerinin oluşturduğu çalışma evreninden seçilen 80 öğrencinin velisine ve 39 öğretmene, öğrencilerin kişilik
özellikleri ile ilgili 48 maddelik anket uygulanarak bir çalışma yapılmıştır.
Başarılı öğrencilerin kişilik boyutlarına ilişkin öğretmenlerin görüşlerine bakıldığında, öğretmenlerin
öğrencilerini; dışadönük, duyumsama, düşünme ve yargılama boyutunda algıladıkları görülmektedir.
Başarısız öğrenciler, öğretmenleri ve velileri tarafından dışadönük, sezgisel, düşünme ve yargılama
kişilik boyutlarında algılamışlardır. Ancak, değerlendirmelerde başarısız öğrencilerin velileri, öğretmenlere göre
daha fazla kararsız kalmışlardır.
İlköğretim 2. kademesindeki başarılı ve başarısız öğrencilerin kişilik özellikleri ile ilgili öğretmen ve
veli görüşleri karşılaştırıldığında öğretmenlerin daha objektif oldukları görülmektedir.
Öğretmenlerin branşlarına göre anlamlı farklılıklara ulaşılmıştır. Fen Bilgisi, İngilizce ve Matematik
öğretmenleri, Sosyal Bilgiler ve Türkçe öğretmenlerine göre daha gerçekçi ve tutarlı bir tavır ortaya
koymuşlardır.
Başarılı ve başarısız öğrenci velilerinin görüşleri karşılaştırıldığında başarılı öğrencilerin velileri,
başarısız öğrencilerin velilerine göre daha objektif yaklaşımlar göstermişlerdir.
Anahtar sözcükler: İlköğretim, başarı, başarısızlık, öğrenci , kişilik