-
Yıl: 2008, Cilt: 1, Sayı: 1
İlköğretimde Çoklu Zekâ Kuramına Dayalı Yönlendirme Etkinliklerinde İşbirliği ve Uyum Boyutlarında Karşılaşılan Sorunlar
-
Kadriye Çevik
ÖZET: Bu araştırmanın genel amacı, ilköğretim ikinci kademede çoklu zekâ kuramına dayalı yönlendirme etkinliklerinde işbirliği-koordinasyon ve yöneltme yönergesine uyum sağlama sürecinde mevcut durumu betimlemek ve karşılaşılan sorunları ortaya koymaktır. Araştırma betimsel tarama modeline dayalı olarak yapılmıştır Araştırmada yönetici, okul rehber öğretmeni ve branş öğretmenlerinin görüşlerine başvurulmuştur. Ayrıca, kişisel özelliklerde belirtilen değişkenlere göre, yönlendirme etkinliklerinde işbirliği-koordinasyon ve yöneltme yönergesine uyum sağlama süreci açısından yönetici, branş öğretmeni ve okul rehber öğretmeni görüşleri arasında anlamlı farklılık bulunup bulunmadığı araştırılmıştır.
Araştırmanın evren ve örneklemi, 2005-2006 eğitim-öğretim yılında Balıkesir ili merkez ilçesinde okul rehber öğretmeni bulunan 22 ilköğretim okulundaki 75 okul yöneticisi, 439 branş öğretmeni ve 23 okul rehber öğretmen olmak üzere toplam 537 kişiden oluşmuştur. Toplam 443 anket geri dönmüştür. Veri çözümlemeleri SPSS 12.0 paket programında yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, yöneticiler ve öğretmenler arasındaki iletişim ve işbirliği yeterli değildir. Öğretmenlere çoklu zekâ kuramı ile ilgili yeterli ve anlaşılır hizmet içi eğitim verilmemektedir. Dolayısıyla öğretmenler, çoklu zekâ kuramına dayalı yönlendirme etkinliklerinin yeterli bilgisine sahip değildir. Araştırmada, işbirliği-koordinasyon ve yöneltme yönergesi’ne uyum sağlama boyutlarına ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri arasında hiçbir değişkene göre anlamlı farklılık bulunmamıştır.
Anahtar sözcükler:İlköğretim İkinci Kademe, Meslekî Rehberlik, Yönlendirme, Meslekî Yönlendirme, Çoklu Zekâ Kuramı, İlköğretimde Yöneltme Yönergesi