-
Yıl: 2011, Cilt: 4, Sayı: 2
Değişik Ülkelerde Okul Müdürlerinin Yetiştirilmesi: Türk Eğitim Sistemi İçin Bir Model Önerisi
-
Aydın Balyer, Yüksel Gündüz
ÖZET: Bu çalışma ile bazı ülkelerde okul müdürü yetiştirme uygulamalarının incelenmesi ve Türkiye için bir müdür yetiştirme modelinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Bu kapsamda Amerika Birleşik Devletleri, İngiltere, Fransa ve ülkemizdeki müdür yetiştirme uygulamaları ele alınmaktadır. Bu ülkelerin müdür yetiştirme modelleri göz önünde bulundurulduğunda, ABD’de müdürlerin genellikle eğitim kökenli olmaları ve öğretmenlik mesleğinden gelmelerinin bir koşul olarak aranmakta oldugu görülmektedir. Diğer bir deyişle Amerika’nın en gelişmiş müdür yetiştirme programına sahip ülke olduğu anlaşılmaktadır. Buna göre Amerika’da okul müdürlerinin büyük bir çoğunluğunun egitim yönetimi üzerine lisansüstü ya da doktora dereceleri bulunmaktadır. İngiltere ve Fransa’da okul müdürlerinin genellikle hizmet öncesi yetiştirilme programları bulunurken, Fransa’da ilköğretim müdürlerinin hizmet öncesi yetiştirilme programları bulunmamaktadır. Yine her ülkede müdürlere yönelik farklı şekillerde hizmet içi eğitim programları düzenlenmektedir. Ülkemiz eğitim sistemi bakımından değerlendirildiğinde, okul müdürlüğünün profesyonel bir meslek olarak kabul edilmediği ve dolayısıyla da bu yöndeki yetiştirme uygulamalarının üzerinde önemle durulmadığı anlaşılmaktadır. Bu araştırma sonucunda, ülkemizde okul müdürlerinin hizmet öncesi ve hizmet içinde yetiştirilmelerine ilişkin bir model önerisi getirilmiştir.
Anahtar sözcükler: Okul müdürü, müdür yetiştirme, hizmet öncesi eğitim, hizmet içi eğitim