-
Özgün Uyanık, Ümit Ünsal Kaya, Gözde İnal Kızıltepe, Münevver Can Yaşar
ÖZ: Araştırma, çocuğu okul öncesi eğitim kurumuna devam eden alt sosyoekonomik düzeydeki babaların çocukları ile olan ilişkisinin bazı değişkenlere göre incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini, Afyonkarahisar il merkezinde İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden çocukların babaları oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubuna, çocuğu 2012-2013 eğitim öğretim yılında İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 245 baba dahil edilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak, çocuklar ve aileleri ile ilgili bilgi almak amacıyla Genel Bilgi Formu ve babaların çocukları ile ilişki düzeylerini belirlemek amacıyla Pianta (1992) tarafından geliştirilen ve Akgün ve Yeşilyaprak (2010) tarafından uyarlanan "Çocuk Anababa İlişki Ölçeği" kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde Kolmogorov-Smirnov (K-S) normallik testi sonucunda, gruplar arası farklılık incelenirken ikili gruplarda Mann Whitney U Testi, ikiden fazla gruplarda ise Bonferroni düzeltmeli Kruskal Wallis H Testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda; çocuğun cinsiyeti ile ailedeki çocuk sayısı değişkenleri baba çocuk ilişkisini etkilediği, doğum sırası ile babanın öğrenim durumu değişkenlerinin ise etkili olmadığı bulunmuştur.
Anahtar kelimeler: Okul öncesi eğitim, baba çocuk ilişkisi, alt sosyoekonomik düzey.
ABSTRACT: This study aimed to investigate the relationship between fathers and their children at preschool level from low socioeconomic status according to some variables. The population of the study included the fathers of preschoolers attending to child care centers in Afyonkarahisar, all of which were affiliated to Ministry of National Education. However, 245 fathers whose children were attending to one of the child care centers in Afyonkarahisar during the 2012-2013 academic year, were included in the study group. As a data collection instrument, “Children – Parent Relationship Scale” was used. While analyzing the data, as a result of Kolmogorov-Smirnov (K-S) normality test, Mann Whitney U Test for comparing two groups and Kruskal Wallis H Test for the comparison of more than two groups were used. The findings showed that the child’s gender and number of children in the family affected father-child relationship whereas birth order and father’s level of education did not.
Keywords:Early childhood education, father child relationship, low socioeconomic status.