-
Mustafa Ulu, Neşe Tertemiz, Murat Peker
ÖZ: Bu araştırmanın amacı ilköğretim 5.sınıf öğrencilerinin problem çözme sürecinde yaptıkları hata türlerinin belirlenmesidir. İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin rutin olmayan problemlerde yaptıkları hataların kaynağını belirlemek amacıyla betimsel tarama ve klinik mülakat metodundan faydalanılmıştır. Betimsel tarama modelinin çalışma grubunu küme örnekleme yöntemiyle seçilmiş Kütahya ili yedi farklı ilköğretim okulunun 13 şubesinde eğitim gören toplam 467 İlköğretim 5. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Klinik mülakat yönteminin çalışma grubunu belirlenen hata temalarını yapan öğrenciler arasından seçilen 70 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda öğrencilerin en fazla anlama kaynaklı (%45.50) hata yaptıkları; anlama kaynaklı hataların en fazla yanlış anlama kaynaklı (%27.28) olduğu, yanlış anlama kaynaklı hataları ilgisiz işlem (%10.42) kaynaklı ve eksik anlama (%7.39) kaynaklı hataların takip ettiği görülmüştür. Anlama kaynaklı hataların haricinde yapılan hataların sırasıyla yanlış stratejinin yürütülmesi (%5.72), eksik ya da yanlış okuma (%3.77), yanlış hesaplama yapılması (%2.62) ve hatalı strateji seçiminden (%2.36) kaynaklandığı belirlenmiştir.
Anahtar kelimeler: Matematik, ilköğretim, 5.sınıf, rutin olmayan problem, hata türleri, hata kaynakları.
ABSTRACT:The aim of this study is to determine the errors of 5th grade students in non-routine problems. In this study, descriptive survey method was used and clinical interview method was used in order to determine the source of the errors of 5th grade students in non-routine problems. The study group of descriptive survey model was composed of 467 primary school 5th grade students in 13 classes in 7 different primary schools in the city of Kütahya chosen according to cluster sampling method, while the study group of clinical interview method was composed of 70 students chosen among those who had made the error themes determined. As a result of the research, it was determined that the students made mostly comprehension-related errors (45.50%); this comprehension based errors mostly resulted from miscomprehension (27.28%), followed by irrelevant operation (10.42%) and incomplete comprehension (7.39%). It was also determined that the errors stemmed from the following: performing the strategy (5.72%), reading (3.77%), performing the operation (2.62%) and choosing the right strategy (2.36%), respectively.
Keywords: Mathematics, primary school, 5th grade students, non-routine problem, mistake types, sources of the errors.