-
Mehmet Yapıcı, İlker Kösterelioğlu
ÖZ: Bu araştırma, Amasya Üniversitesi’nde birinci sınıfına devam eden öğretmen adaylarının felsefe dersine ilişkin sahip oldukları algıları, metaforlar yardımıyla ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden fenomonolojik (olgubilim) desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2013-2014 öğretim yılında birinci sınıf programına devam eden 162 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada, öğretmen adaylarının felsefe dersini metoforlar yoluyla belirtmeleri için anket kullanılmıştır. Toplanan anketlerdeki felsefeye ilişkin metaforlar gruplara ayrılıp sınıflandırılmıştır. Bu çalışmada, elde edilen verilerin değerlendirilmesinde “içerik analizi” tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, katılımcılar felsefe dersine ilişkin olarak toplam 35 adet geçerli metafor üretmiştir. Bu metaforlar daha sonra ortak özellikleri bakımından incelenerek beş farklı kavramsal kategori altında toplanmıştır. Bu kategoriler; "mutsuzluk kaynağı olarak felsefe", "epistemoloji kaynağı olarak felsefe", "kaos kaynağı olarak felsefe", "aydınlanma kaynağı olarak felsefe" ve "soyut düşünme kaynağı olarak felsefe" şeklinde belirlenmiştir.
Anahtar kelimeler: Eğitim, metafor, felsefe, içerik analizi, öğretmen adayı.
ABSTRACT: The present study aims to reveal the conception of freshmen studying at Amasya University about philosophy course with the help of metaphors. Phenomenological design, which is a kind of qualitative research design, has been used for the study. The study group of the study is 162 freshmen students in the 2013-2014 semester year. Questionnaires were used to make students clarify philosophy course with metaphors. The metaphors related to philosophy were grouped and classified. In the study, content analysis technique was used to evaluate the gathered data. According to findings, the participants produced 35 valid metaphors related to philosophy course. After these metaphors had been analyzed in terms of common traits, they were grouped under five different notional categories. These categories are : “Philosophy as the source of unhappiness”, “Philosophy as the source of epistemology”, “Philosophy as the source of chaos”, “Philosophy as the source of enlightenment”, “Philosophy as the source of abstract thinking”.
Keywords: Education, metaphor, philosophy, content analysis, teacher candidate.